خواص انواع توت و تمشک

توت های قرمز، بنفش، آبی و براق! چه کسی می تواند در برابر آنها مقاومت کند؟! میوه فقط به طعم و ظاهر آن مربوط نمی شود، بلکه فواید سلامتی شگفت انگیزی دارد و می توانید دلایل زیادی برای دوست داشتن آن پیدا کنید.

در این مقاله به شما می گوییم که چرا باید بیشتر توت بخورید، چه برای صبحانه، چه ناهار یا شام، در هر صورت توت ها را در برنامه غذایی معمول خود قرار دهید.

خواص توت و تمشک, نکاتی برای خواص تمشک

توت ها سرشار از فیبر محلول هستند.

بمب مواد مغذی

توت ها یکی از مغذی ترین غذاهایی هستند که می توانید بخورید. تراکم غذا با نسبت مواد مغذی به کالری غذا تعیین می شود. این توت های قرمز، بنفش و آبی فریبنده کالری کمی دارند اما سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین C، ویتامین B، منیزیم، پتاسیم و فیبر هستند. این واقعیت که توت ها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیتوکمیکال ها هستند باعث می شود در مقایسه با کالری، تراکم غذایی بالایی داشته باشند.یکی دیگر از چیزهای خوب در مورد توت ها این است که به صورت خام مصرف می شوند، بنابراین برای از بین بردن ویتامین C و اسید فولیک در معرض حرارت قرار نمی گیرند.توت فرنگی یکی از بهترین منابع ویتامین C است، جالب است بدانید که توت فرنگی ویتامین C بیشتری نسبت به پرتقال دارد.

یکی دیگر از گروه‌های غذایی که در راس بسیاری از رژیم‌ها قرار دارد، سبزیجات برگ‌دار هستند. بنابراین عالی است که سالاد اسفناج را با رویه توت مورد علاقه خود بخورید و از فواید هر دو گروه لذت ببرید.

خواص ضد سرطانی.

همه ما می دانیم که توت ها سرشار از آنتی اکسیدان های محافظ سلول هستند. این آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو که می تواند به DNA آسیب برساند کمک می کند. هنگامی که DNA آسیب می بیند، یک سلول پروتئین های غیر طبیعی تولید می کند و برخی از این پروتئین ها می توانند به سلول ها اجازه دهند که خارج از کنترل رشد کنند و منجر به سرطان شوند. آیا توت ها می توانند از ما در برابر سرطان محافظت کنند؟

بیشتر بخوانید:  روغن کنجد و خواص

در یک مطالعه جدید، محققان موفق به یافتن رنگدانه های طبیعی در توت های سیاه مانند بلوبری و شاه توت شدند.این رنگدانه ها که آنتوسیانین نامیده می شوند، آنزیم هایی به نام سیرتوئین ها را تحت تأثیر قرار می دهند که در ژن های اصلی کنترل کننده رشد سلول نقش دارند.آنتوسیانین موجود در انواع توت ها می تواند رشد سلول های سرطانی را با تاثیر بر سیرتوئین ها سرکوب کند. علاوه بر این، آنتوسیانین ها دارای خواص ضد التهابی هستند. می دانیم که التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک، بیماری های خودایمنی و برخی از انواع سرطان است. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم که شامل انواع توت ها باشد اثر محافظتی در برابر مشکلات مزمن دارد.

کنترل بهتر قند

تحقیقات نشان می دهد که توت ها می توانند به کنترل قند خون کمک کنند. پس از خوردن یک وعده غذایی پر کربوهیدرات، هم گلوکز و هم انسولین افزایش می یابد. از نظر سلامتی، گلوکز و انسولین باید بلافاصله بعد از غذا کاهش یابد. افراد مبتلا به دیابت یا دیابت نوع 2 اغلب سطح قند و انسولین بالایی دارند و قند و انسولین برای مدت طولانی در خون باقی می مانند. با گذشت زمان، می تواند به دیواره رگ های خونی و اندام های بدن آسیب برساند.

مطالعات نشان داده است که توت ها می توانند افزایش قند خون ناشی از خوردن غذا را کاهش داده و تولید انسولین را کاهش دهند.در یک مطالعه، زنانی که توت را همراه با یک وعده غذایی حاوی نان می خوردند، 25 درصد سطح انسولین کمتری نسبت به زنانی که نان بدون توت می خوردند، داشتند. علاوه بر این، توت ها جایگزین سالمی برای تنقلات شیرین هستند زیرا واکنش انسولین و گلوکز را کاهش می دهند. توت ها نیز نسبت به سایر میوه ها کربوهیدرات کمتری دارند، بنابراین این بار به جای بستنی و کیک و . به سراغ توت ها بروید.

بیشتر بخوانید:  فواید مصرف ماهی با استخوان

کنترل وزن.

وقتی سعی می کنید وزن خود را کنترل کنید، سعی کنید هر کالری که می خورید تا حد امکان کم کنید. می دانیم که توت ها یکی از مغذی ترین غذاها هستند، اما آیا می دانستید که آنها منبع فیبر محلول هستند؟ فیبر حرکت غذا را از طریق سیستم گوارش کند می کند، که به ما کمک می کند احساس گرسنگی نکنیم، بنابراین تمایلی به خوردن غذاهای ناسالم نداریم.

کدام انواع توت ها دارای فیبر بالایی هستند؟ تمشک سیاه با بیش از 8 گرم فیبر برنده است. توت ها شیرینی طبیعی دارند، بنابراین انتخاب خوبی برای دسرهای پرکالری هستند.وقتی بستنی میل کردید توت ها را در فریزر بگذارید و بگذارید چند ساعت یخ بزند و به جای بستنی نوش جان کنید!

دوست قلبی

همانطور که گفته شد، انواع توت ها سرشار از فیبر محلول هستند. نوعی فیبر که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. یکی از علل بیماری قلبی التهاب است زیرا به دیواره رگ های خونی آسیب می رساند. تحقیقات نشان داده است که رنگدانه های طبیعی موجود در انواع توت ها مانند آنتوسیانین ها دارای خواص ضد التهابی هستند.

سلول هایی که دیواره رگ های خونی را می پوشانند سلول های اندوتلیال نامیده می شوند و برای عملکرد سالم رگ های خونی مهم هستند زیرا فشار خون را تنظیم می کنند و از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. مطالعه‌ای که بر روی افراد مبتلا به سندرم متابولیک انجام شد، نشان داد افرادی که به‌مدت 6 هفته روزانه اسموتی زغال اخته مصرف می‌کنند، عملکرد اندوتلیال را بهبود می‌بخشند، بنابراین زغال اخته می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و به رگ‌های خونی کمک کند تا بهتر کار کنند و خطر سکته مغزی را کاهش دهند. .

بیشتر بخوانید:  خواص درمانی چغاله بادام

اخرین حرف.

اکنون دلایل بیشتری برای لذت بردن از خوردن توت دارید. اگر توت ها را در فصل بخرید، مغذی ترین آنها هستند، زیرا احتمال از دست دادن ویتامین ها و مواد معدنی، به ویژه ویتامین C، کمتر است.با این حال، به لطف آنها می توانید توت ها را در تمام طول سال بخوریدتوت ها را در تازه ترین شکل خود نگهداری کنید تا ویتامین های خود را حفظ کرده و مواد مغذی خود را از دست ندهند.

خرید انواع توت های ارگانیک به خصوص توت فرنگی نیز ایده خوبی است. اما اجازه ندهید ترس از سم و آلودگی شما را از خوردن توت دور کند. بهتر است در فروشگاه مواد غذایی محلی خود به دنبال انواع توت های ارگانیک و یخ زده باشید و از شیرینی طبیعی آنها لذت ببرید.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …