خواص انواع فلفل + کاربرد آن

خوردن فلفل دستگاه گوارش را تقویت می کند.

فلفل یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در آشپزی و مراقبت های خانگی است. در این مقاله شما را با انواع فلفل و کاربرد آن در آشپزی آشنا می کنیم. به ما بپیوند.

آشنایی با خواص فلفل های رنگی

فلفل یکی از پرمصرف ترین ادویه ها در آشپزی و مراقبت های خانگی است. در این مقاله شما را با انواع فلفل و کاربرد آن در آشپزی آشنا می کنیم. به ما بپیوند.

فلفل سیاه، سفید، قرمز و سبز از همین گیاه تهیه می شود. رنگ فلفل به زمان برداشت و روش فرآوری بستگی دارد. فلفل فواید زیادی دارد. خوردن فلفل باعث تقویت دستگاه گوارش و تسریع جریان خون می شود.

قرن ها پیش، فلفل یک ادویه کمیاب و ارزشمند برای اروپایی ها بود که فقط در کشورهای دوردست یافت می شد. البته فلفل قرمز هنوز از این کشورها به اروپا صادر می شود، اما آیا دیگر ادویه کمیاب نیست؟ یکی از معروف ترین و محبوب ترین ادویه هایی است که تقریباً در هر سفره ای در کنار نمک یافت می شود.

«گرهارد وبر» از انجمن تخصصی صنعت ادویه در بن آلمان گفت: منشأ فلفل از مناطق گرم و مرطوب آسیا است.گیاه فلفل قرن ها پیش در منطقه “مالابار” در جنوب هند کشت می شد.

کشت فلفل به تدریج در کشورهای نزدیک منطقه مالابار با آب و هوای مشابه از جمله سریلانکا، مالزی، اندونزی و تایلند رایج می شود. در حال حاضر صادرکنندگان جدیدی مانند ویتنام و برزیل به این کشورها پیوسته اند.

قبل از برداشت، فلفل باید از ساقه، برگ و گرد و غبار جدا شود. فلفل پس از خشک شدن به رنگ های سیاه، قرمز و سفید می آید. انواع فلفل بسته به کیفیت، رنگ و بوی خود قیمت های متفاوتی دارند.

خواص فلفل.

فلفل جوانه های چشایی را تحریک می کند و پیامی به معده می فرستد که باعث ترشح اسید کلریدریک و در نتیجه هضم بهتر می شود. اسید کلریدریک برای هضم پروتئین ها و سایر غذاها در معده ضروری است. زمانی که اسید کلریدریک کافی در بدن وجود نداشته باشد، غذا برای مدت طولانی در معده می ماند که باعث سوء هاضمه می شود. علاوه بر این، فلفل باعث افزایش عرق و ادرار می شود. فلفل همچنین اثرات آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی مفیدی را نشان داده است.

سیاه، سفید، قرمز، سبز.

رنگ فلفل به زمان برداشت و نحوه عمل آوری آن بستگی داردرایج ترین نوع فلفل فلفل سیاه است که باید میوه فلفل را زمانی بچینید که هنوز خام است و هنوز سبز رنگ است. دانه ها در طول تخمیر و خشک شدن چروکیده و سیاه می شوند.

یکی دیگر از انواع رایج فلفل سفید است. برای به دست آوردن فلفل سفید، دانه ها باید کاملا رسیده و به رنگ آبی تا قرمز تیره در هنگام برداشت باشند. دانه ها را در آب قرار دهید تا خیس بخورند. سپس هسته بذر باقی می ماند که در فرآیند خشک شدن به رنگ زرد مایل به سفید در می آید.

بیشتر بخوانید:  چرا قارچ شیتاکه مفید است؟

فلفل قرمز از میوه کاملا رسیده گیاه فلفل به دست می آید با این تفاوت که فرآیند خشک شدن دانه ها باید به سرعت انجام شود.

محصول کمیاب این گیاه فلفل سبز است. برای تهیه آن، دانه های فلفل را زمانی که زرد و خام هستند می گیرند و سپس باید نمک یا سرکه زده تا از تخمیر آن ها جلوگیری شود.

انواع فلفل جدا از رنگ، طعم و ارزش متفاوتی نیز دارند. فلفل سیاه و سبز معطرتر از فلفل سفید است. اما فلفل سفید تندتر از انواع دیگر است و اغلب برای تهیه سس ماهی استفاده می شود.

از فلفل سبز برای تهیه سس برای غذاهای کبابی استفاده می شوددانه های فلفل سبز معمولا آسیاب نمی شوند. فلفل قرمز هم تند و هم کمی شیرین است و مانند فلفل سیاه در پخت گوشت قرمز استفاده می شود.

بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می کنند که فلفل را به صورت پودر نخرید. گرهارد وبر می گوید: «پودر خیلی سریع طعم خود را از دست می دهد. اما اگر دانه ها در حین پخت آسیاب شوند، فلفل طعم قوی تری در ناهار خواهد داشت.

استفاده از ادویه های مختلف در آشپزی

نام سه نوع ذکر شده متضاد فلفل چیلی است، اما متفاوت بوده و ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

فلفل سفید.

این نوع فلفل زمانی به دست می آید که پوست بیرونی دانه ها در اثر نور خورشید خشک و باز باشد. دانه های سفید موجود در این پوست ها فلفل سفید است. فلفل سفید بوی ماندگاری ندارد و بوی آن به مرور زمان از بین می رود. با توجه به رنگ سفید این فلفل بهتر است در غذاهایی که می خواهید تک رنگ باشد و دانه های فلفل دیده نمی شود از آن استفاده کنید. مانند تهیه سس سفید یا پوره سیب زمینی.

فلفل سیاه.

رایج ترین نوع فلفل فلفل سیاه استاین فلفل از لایه بیرونی که توسط خورشید سیاه شده است به دست می آید.

عطر آن بسیار بیشتر از فلفل سفید است. علاوه بر این، ترکیب اجزای آن فواید بسیاری برای سلامتی دارد. فلفل سیاه می تواند برای مدت طولانی تری تازه بماند، بدون اینکه خاصیت و طعم خود را از دست بدهد. فلفل سیاه بیشتر از فلفل سفید در غذا استفاده می شود، زیرا عطر و ماندگاری بالایی دارد.

فلفل قرمز

دستور تهیه فلفل قرمز با دو نوع قبلی کاملا متفاوت است. این فلفل از ترکیب فلفل دلمه ای موجود در فلفل چیلی گرفته شده است.

جزء فلفل سفید و سیاه پیپرین است. اما در فلفل قرمز این ماده متفاوت است و در واقع فلفل دلمه ای است.

هر 3 نوع فلفل را می توان به صورت دارویی یا به عنوان افزودنی های غذایی استفاده کرد. اما فلفل قرمز در مورد آنتی اکسیدان ها و اثرات مفید آن بر سلامتی قوی تر از انواع دیگر است. علاوه بر این، فلفل قرمز در طبیعت تندتر و تندتر است.

آشنایی با انواع فلفل ها,کاربرد انواع فلفل

فلفل همچنین گیاهی غنی از فیبر، پروتئین و آهن است.

بیشتر بخوانید:  بهترین جایگزین تخم مرغ در آشپزی و پخت و پز

مشخصه زنگ.

فلفل ها به دلیل ظاهر زیبا، ظاهر جذاب، طعم ها و رنگ های متفاوت یکی از محبوب ترین سبزیجات هستند. این گیاه در چهار رنگ مختلف سبز، زرد، نارنجی و قرمز در بازار موجود است. جالب است بدانید که هر کدام از این رنگ ها نشان دهنده خواص خاص این گیاه است.

اگرچه همه این زنگ ها ویژگی های مشابهی دارند، اما تفاوت های زیادی نیز دارند.

فلفل یکی از کم کالری ترین سبزیجات به دلیل محتوای آب میان بافتی بالا است. اگرچه پاپریکا سبز در میان اکثر مردم محبوبیت بیشتری دارد، اما رنگدانه هایی که رنگ های قرمز، نارنجی و زرد را ایجاد می کنند، خواص زیادی دارند. فلفل سبز از نظر طعم تلخ تر و زردتر، فلفل نارنجی و قرمز شیرین تر و شبیه میوه است. فلفل یک گیاه تند نیست. زیرا کپسایسین که باعث طعم تند فلفل می شود به مقدار کم در این فلفل وجود دارد.

فلفل سرشار از ویتامین های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و B6 است که ویتامین هایی هستند که در تبدیل غذا به انرژی موثر هستند.فلفل همچنین گیاهی غنی از فیبر، پروتئین و آهن است. فیبر در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات وجود دارد و برخلاف پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها، بدن قادر به هضم آن نیست و در دستگاه گوارش با اتصال به بافت و افزایش دفع آن، آن را کاهش می دهد. فشار خون و کلسترول سرعت جذب قند در خون را کاهش می دهد. در نتیجه قند خون را در محدوده طبیعی نگه می دارد. یکی دیگر از اثرات فیبر، التیام التهاب ناشی از قسمت های مختلف بدن است.

فلفل سبز در هنگام رسیدن قرمز می شود که رسیده تر، شیرین تر و طعم ملایم تر است. ویتامین C و کاروتنوئیدها رسیده تر هستند. علاوه بر این، ظرفیت آنتی اکسیدانی فلفل قرمز بیشتر از فلفل سبز است. برای تهیه زنگ قرمز توجه داشته باشید که رنگ آن روشن و پوست سفت باشد. اما فلفل هایی که پوست تیره و چروکیده ای دارند به مرحله پوسیدگی می رسند و تغذیه آن ها بسیار کاهش می یابد.

اگرچه فلفل دلمه ای سبز و زرد منبع خوبی از ویتامین C هستند، فلفل قرمز بیشترین ویتامین C را دارد.به گونه ای که نیاز روزانه به ویتامین C را دو برابر می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین C در تسریع بهبود بیماری ها، بهبود زخم ها و زخم های پوستی، تولید کلاژن در غضروف ها و استخوان ها، تضمین سلامت استخوان ها و دندان ها و استحکام رگ های خونی موثر است.

بیشتر بخوانید:  8 خواص شگفت انگیز طلای خوراکی برای بدن انسان

لیکوپن، که یک آنتی اکسیدان قوی است، مسئول رنگ قرمز شفاف فلفل دلمه ای است. و بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که لیکوپن از سرطان پروستات و بیماری قلبی جلوگیری می کند. لیکوپن ماده ای است که هنگام قرار گرفتن در معرض گرما آزاد می شود. برای این کار لازم است آن را با روغن سرخ یا مالش دهید.

فلفل دلمه ای قرمز 55 تا 75 درصد از نیاز روزانه بدن به مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت استخوان ها را تامین می کند. این مشکل به دلیل وجود بسیاری از ریز مغذی ها مانند: کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی است که از مواد مغذی ضروری برای استحکام و حفظ استخوان ها هستند.

پاپریکا، ادویه ای است که از فلفل قرمز به دست می آید.

ادویه پاپریکا از فلفل قرمز یا فلفل قرمز به دست می آید.از این ادویه برای افزایش طعم غذا استفاده می شود. این ادویه سرشار از ویتامین A و همچنین ویتامین B است که در تقویت انتقال دهنده های عصبی در سیستم عصبی و رشد و نمو سلول های بدن موثر است.

دلیل سبز بودن این زنگ میزان کلروفیل موجود در آن است که مربوط به منیزیم است. منیزیم تاثیرات زیادی در بهبود حافظه و یادگیری دارد. منیزیم در کاهش فشار خون نیز موثر است. مقدار B6 و منیزیم موجود در پاپریکا سبز، اضطراب ناشی از سندرم پیش از قاعدگی را کاهش داده و در بهبود علائم این اختلال موثر است. پاپریکا سبز دارای ویتامین های زیادی است که عملکرد سیستم ایمنی و محافظت از سلول ها را بهبود می بخشد.

فلفل زرد و نارنجی، لیوان طبیعی.

فلفل های زرد، نارنجی و قرمز منابع خوبی از کاروتنوئیدها هستند. کاروتنوئیدها گروهی از مواد شیمیایی گیاهی هستند که به سلامت چشم کمک می کنند. کاروتنوئیدهای موجود در پاپریکا عبارتند از:

1. بتاکاروتن که مسئول رنگ نارنجی هویج، کدو تنبل، فلفل نارنجی و … است.در سلول های بینایی به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین برای تقویت روند بینایی به خصوص در نور کم استفاده می شودعلاوه بر این، این ویتامین در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلول های شاخ پوست نیز موثر است. بتاکاروتن همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که از افراد در برابر سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کند.

2. لوتئین و زآگزانتین که رنگ زرد به زردآلو، زنگوله زرد و مامورانا می دهد. آنها جزء اصلی ماکولا چشم هستند و از چشم در برابر آسیب های ناشی از افزایش سن محافظت می کنند و کمبود آنها باعث آب مروارید می شود. در واقع زنگ زرد و نارنجی را می توان نوعی عینک طبیعی برای چشم دانست.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …