مسجد جامع دهلی، مسجد تاریخی هند

بزرگنرین مساجد جهان در شهر دهلی با همه زیبایی و رنگ، مسجدی جلوه‌ گری می‌کند، بنام مسجد کامل دهلی

مسجد کامل یا مسجد جهان‌نما، مسجد اصلی دهلی قدیم و از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مساجد هند هست که بر روی بلندی ساخته شده هست. این مسجد، به دستور شاه‌جهان، پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند که تاج‌مکان را نیز ساخته، تاسیس شد.

در شهر دهلی با همه زیبایی و رنگ، مسجدی جلوه‌ گری می‌کند، بنام مسجد کامل دهلی و اگر قصد سفر به دهلی را دارید قطعاً به مسجد کامل دهلی هم بروید که یکی از بزرگترین مساجد جهان هست و دیدن آن خالی از لطف نیست. مسجد کامل دهلی یا کامل مسجد یا مسجد جهان‌نما، از مهم ترین مساجد هندوستان و بزرگترین و زیباترین مساجد خردمند اسلام تا اواخر قرون بیستم بوده هست.

ابن بطوطه در سفرنامه خود مسجد کامل دهلی، را به عنوان بزرگترین مسجد جهان توصیف واز نوادر روزگار دانسته هست. حیاط بیرونی مسجد از ماسه سنگ قرمز و دیوارها از سنگ قرمز و مرمر سیاه و سفید ساخته شده و دارای 2 منار و 3 گنبد مرمرین اصلی و چند گنبد و مناره کوچکتر می‌باشد. گرچه این مسجد در این سرزمین زیاد مورد احترام و مقدس هست و از بزرگ‌ترین و زیباترین مساجدشان به شمار می‌رود اما در جهان اسلام، مسجد چندان شناخته شده‌ای محسوب نمی‌شود.

بزرگنرین مساجد جهان

سجد کامل یا مسجد جهان‌نما، مسجد اصلی دهلی قدیم و از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مساجد هند هست

مسجد کامل یا مسجد جهان‌نما، بر روی بلندی ساخته شده هست. این مسجد، به دستور شاه‌جهان، پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند که تاج‌مکان را نیز ساخته، تاسیس شد.

بیشتر بخوانید:  تپه های مغناطیسی در هند

مسجد کامل دهلی مقابل قلعه سرخ واقع شده هست. در این مسجد چند تاثیر تاریخی از جمله نسخه قدیمی از قرآن که بر روی پوست آهو متن شده به معرض دید گذاشته شده هست. بیش از 6‌هزار کارگر در طول 6 سال برای ساخت این مسجد کار کردند و پایان در سال ۱۶۵۶ میلادی افتتاح شد.

طرح طبقه‌ها مسجد کامل دهلی به موتی مسجد یا مسجد مروارید در آگرا شباهت زیادی دارد، اما مسجد کامل بزرگتر از آن ها بوده و 2 طبقه‌ می‌باشد. بخت اعظم این مسجد به علت وسعت زیربنایی که شاه‌جهان برای آن برگزید، بعدها به آن افزایش شده هست.

بزرگنرین مساجد جهان

مسجد کامل یا مسجد جهان‌نما، بر روی بلندی ساخته شده هست

مسجد کامل دهلی دارای 2 محراب پرابهت و حیاطی وسیعی هست که تحسین هر تماشاگر‌ای را بر می‌ انگیزد. روی مسجد به غرب هست و هر 3 جهت آن با ایوان‌های طاقدار قوسی شکل پوشانده شده و درگاه برج مشابه آن رو به مرکز مسجد قرار گرفته هست.

ساختمان اصلی مسجد کامل دهلی، ۸۰ متر طول، ۲۷ متر عرض دارد و سقف آن از 3 گنبد تشکیل شده هست. گنبدهای آن از سنگ مرمر راه‌راه سفید و ارغوانی ساخته شده‌اند و زیر آنها سالنی با 7 ورودی قوسی شکل رو به غرب وجود دارد و دیوارهای آن تا نیمه با سنگ مرمر پوشیده شده‌اند.

2 مناره سر به فلک کشیده، به ارتفاع چهل و 1 متر، 2 جهت این گنبدها جای گرفته‌اند. این 2 مناره ۴۰ متر ارتفاع و صد و سی پله دارند و از سنگ قرمز و سنگ مرمر سفید ساخته شده‌اند که به صورت راه‌راه‌های طولی کار گذاشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:  روستای فیلبند، عجیب و رویایی بر فراز ابرها

 بزرگنرین مساجد جهان

مسجد کامل دهلی، به دستور شاه‌جهان، پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند تاسیس شد

در محوطه پشتی مسجد نیز 4 مناره کوچک قرار گرفته که 7 ورودی قوس‌دار آن به سمت غرب باز می‌شود و دیوارهای مسجد تا ارتفاع تقریباً 1 متر با مرمر پوشیده شده‌اند.

در ساخت این مسجد ۵۰۰۰ کارگر به مدت بیش از ۶ سال به کار گرفته شده‌اند.

کف مسجد با مرمر سیاه و سفید قالی شده و قسمتی که قرار هست سجاده هر نمازگزار باشد با سنگ‌های مرمر مشخص شده هست. این سجاده‌های مرمرین از نظر اندازه ۹۱ سانتی‌متر در ۵۰ سانتی‌متر بوده و در مجموع گویی ۸۹۹ سجاده سیاه مرمرین در کف مسجد جایگذاری شده هست.

مسجد جامع دهلی

ساختمان اصلی مسجد کامل دهلی، ۸۰ متر طول، ۲۷ متر عرض دارد

  مسجد جامع دهلی

سقف  مسجد کامل دهلی،  از 3 گنبد تشکیل شده هست

  بزرگنرین مساجد جهان،بزرگترین مسجد های جهان

منبع: خوی وب و بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی کاخ بیلربیی

کاخ بیلربیی به عنوان مکان اقامتگاه برای سران دولتی در ترکیه بنا شد قصر بیلربیی …