ادویه ها و خواص آن

به یاد داشته باشید که خوردن ادویه جات به اندازه کافی علاوه بر عطر و طعم غذا، فواید زیادی برای بدن دارد، از جمله تسهیل هضم، تنظیم قند خون و …. متعلق به آن دسته هستند.

جوز هندی؛ مهمان خوشبو

درباره جوز هندی: یکی از ادویه های وارداتی است که کم کم جای خود را در غذاهای ایرانی باز کرد.

ادویه جات: جوز هندی ریشه میوه های هلو مانند است که در اندونزی استفاده می شود. بیشتر طعم و خواص آن در پوسته این دانه است، اما اغلب از کل دانه در پخت و پز استفاده می شود.

شرایط سلامتی: جوز هندی تاثیر خاصی بر هضم غذا دارد و دردهای روماتیسمی را تسکین می دهد.

آشنایی با ادویه ها,خاصیت ادویه ها

از جوز هندی در آشپزی مانند لوبیا پلو و قیمه استفاده می شود.

نکته خوب: جوز هندی از آن دسته ادویه هایی است که طعم و بوی بسیار خوبی دارد. اغلب در تهیه دسرها یا دستور پخت های مخصوصی که از هند یا کشورهای عربی به غذاهای ایرانی رفته است استفاده می شود.

نکته منفی: مصرف زیاد آن به دلیل وجود آلکالوئیدها باعث تأثیر مستقیم بر سلول های مغز و ایجاد حمله پانیک می شود.مصرف مداوم آن مضر است و مصرف 4 گرم در نوبت باعث مسمومیت شدید می شود، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید و هنگام غذا خوردن کلیک کنید تا بوی آن از بین نرود.

روش استفاده: پودر را می توان در تهیه ادویه های مخلوط یا به تنهایی در غذاهایی مانند رب لوبیا یا قیمه استفاده کرد.

دانه ماهی؛ یک ادویه مرموز

درباره تخم گشنیز: گشنیز یکی از گیاهانی است که در آشپزی و طب سنتی استفاده می شود.

ادویه جات: دانه های گشنیز که در تهیه ادویه های مخلوط بسیار استفاده می شود، عطری مطبوع و منحصر به فرد دارد. تخم گشنیز یکی از ادویه هاست.

خواص دارویی: پودر آن بسیار ضد عفونی کننده است و در بیماری های گوارشی مانند اسهال خونی، وبا و حصبه که هنوز در فصل گرما گریبانگیر منطقه ماست، بسیار مفید است. روش مصرف خاصی نداره فقط مقداری تو غذا بریزید و تمام. در زمان های اخیر برای تمیز کردن دهان و تسکین دندان درد نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  خواص لوبیا سبز

خواص ادویه ها,راهنمای استفاده از ادویه ها

دانه های دم آن را بریزید تا عطر آن در غذا مشخص شود.

نکات خوب: چنار حاوی کلسیم و ویتامین های A و C است که باعث تقویت بدن می شود.

نکات منفی: باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آن باعث سرگیجه و گیجی شدید می شود که باید از آن خودداری شود.

طریقه مصرف: بوی مطبوع اما فرار است، بنابراین هر بار که بو در غذا واضح شد فقط به مقدار لازم استفاده شود.

فشارش بده؛ چاشنی مهربانی.

درباره هل: یکی از معطرترین ادویه ها که بومی هند است.

ادویه جات ترشی جات: در ایران اغلب در تهیه شیرینی یا چای شیرین استفاده می شود، اما در غذاهای هندی و عربی نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید سلامتی: این ادویه سرشار از فواید قلب و سیستم گوارشی است. به هضم غذا کمک می کند و مانند سایر ادویه ها ضد مسمومیت است.

خواص درمانی انواع ادویه, خصوصیات ادویه های مختلف

هل همچنین باعث آرامش و رفع اضطراب می شود.

نکته خوب: یکی از معدود موارد استفاده هل در غذا، طعم دادن به سوپ است. چه به تنهایی از آن استفاده کنید و چه به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده مخلوط ادویه، مشتری دائمی خواهید شد. هل دارای 3 نوع سبز، سفید و سیاه است که ویژگی های یکسانی دارند. برای رفع سرماخوردگی و کاهش تب هل را با چای دم کرده و با عسل میل کنید. اگر خیلی ترش هستید هل را به غذا اضافه کنید.

نکات بد: مانند سایر ادویه ها، زیاده روی در مصرف آن مضر است و باعث ناراحتی روده می شود.خواص هل مشابه شربت خلط آور است، پس اگر اهل طب گیاهی هستید، هل را در نظر داشته باشید.

موارد مصرف: هل علاوه بر خواص ذکر شده آرام بخش و رفع کننده اضطراب نیز می باشد. در ماه رمضان استفاده از هل در انواع غذاها باعث آرامش بدن و سیستم عصبی می شود.

دانه های خردل؛ خشم اژدها.

درباره خردل: اگرچه در خانواده ادویه ها طبقه بندی می شود، اما کاربردهای دیگری نیز دارد. استفاده غیرانسانی از خردل در ساخت بمب های شیمیایی است که سیستم عصبی را هدف قرار داده و به آن آسیب می رساند.

بیشتر بخوانید:  درباره قارچ کامبوجا

ادویه ها: خردل را می توان از سیاه دانه یا پودر زرد تهیه کرد. ساده ترین روش استفاده از آن سس خردل است که از سرکه، نشاسته، نمک و شکر درست می شود و در کنار انواع ساندویچ ها قرار می گیرد و از کیفیت بی نظیر آن لذت می برید.

خواص دارویی: در درمان بیماری های تنفسی و گرفتگی بینی مفید است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد خردل وجود سلنیوم است که در درمان آسم، روماتیسم و ​​سرطان کاربرد دارد و به همین دلیل هیچ ادویه ای با خردل قابل مقایسه نیست.

خواص داروئی انواع ادویه,راهنمای استفاده از ادویه در غذا

از خردل در تهیه انواع ادویه های مخلوط استفاده می شود

نت های خوب: خردل شیرین کننده است و اشتها را زیاد می کند، بنابراین در وعده های غذایی سنگین به ویژه ساندویچ ها مفید است.

نکته بد: خردل در صورت مخلوط شدن با آب، گاز تند و خطرناکی تولید می کند، بنابراین اگر می خواهید خردل را به تنهایی استفاده کنید، پودر را در ظرف نظامی خیس کنید و در طول دو روز چندین بار آب آن را عوض کنید تا تلخ و گاز نگیرد. . . در ضمن، خردل آسیاب شده را بو نکنید.

موارد مصرف: در تهیه انواع ادویه های مخلوط استفاده می شود و جدای از خاصیت خاصی که دارد باعث تقویت غذا می شود.

زیره؛ رها و فراموش شده.

در مورد زیره : مدتی نه چندان دور، حافظه بسیار خوبی داشت و بسیار مورد استفاده قرار می گرفت، اما تا مدت ها احترام قبلی را نداشت.

خواص دارویی: زیره سبز و سیاه حاوی پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و سدیم هستند. علاوه بر این، حاوی آهن، روی، سرب، ویتامین های A، 6B، C و E است. یکی از نکات شگفت انگیز این ادویه، کالری آن است، بنابراین 100 گرم زیره 370 کالری کالری دارد.زیره به همراه مواد فوق اولین دشمن سرطان دستگاه گوارش و کبد است و در درمان بیماری های گوارشی کاربرد دارد.

خاصیت ادویه ها, خاصیت ادویه های متفاوت

زیره به طور گسترده ای در غذاهای هندی و مکزیکی استفاده می شود.

نکته خوب: دو نوع زیره سیاه و سبز وجود دارد که خواص مشابهی دارند اما کاربردهای متفاوتی دارند. زیره سبز به دلیل عطر ملایم و گرمش به طور مستقیم در غذا استفاده می شود، در حالی که زیره سیاه اغلب در برنج استفاده می شود. از پودر زیره در تهیه انواع سس های گوشتی استفاده می شود، زیرا علاوه بر بوی مطبوع، خاصیت ضد باکتریایی دارد و قارچ کش قوی است.

بیشتر بخوانید:  دلایل لکه چربی روی چایی؟ و چگونه برطرف کردن آن؟

روش مصرف: زیره در غذاهای هندی و مکزیکی کاربرد فراوانی دارد. به یاد داشته باشید که هرجا نام زیره به تنهایی به چشم می خورد، به معنای زیره سبز است، نه سیاه.

زنجبیل؛ داروخانه معطر

درباره زنجبیل: زنجبیل یک ادویه معطر است که در غذاهای هندی و چینی مورد توجه قرار می گیرد. در زبان انگلیسی و برخی از زبان‌های با ریشه لاتین، زنجبیل را Ginjer می‌گویند و در آشپزی، شیرینی‌پزی و شیرینی‌پزی بسیار استفاده می‌شود.

خواص دارویی: این ادویه حاوی ماده ای به نام جینجرول است که وظیفه ایجاد طعم و بو را در این گیاه بر عهده دارد و جالب اینجاست که این ماده از رشد سلول های سرطانی به ویژه سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند و در تهیه ی محصولات مرتبط استفاده می شود. مواد مخدرزنجبیل ضد تهوع، ضدالتهاب، ضد نفخ بسیار موثر است و کلسترول خون را کاهش می دهد.

راهنمای استفاده از ادویه ها,آشنایی با ادویه ها

تقریبا هیچ مخلوط ادویه ای وجود ندارد که از زنجبیل استفاده نکند.

نکته خوب: اگر این گیاه را که یک ریشه واقعی است، به صورت تازه در دسترس دارید، حتما از آن استفاده کنید و از پودر آن برای تهیه مخلوط ادویه استفاده کنید. این ادویه شگفت انگیز غدد فوق کلیوی را تحریک می کند و کورتیزول ترشح می کند که در درمان روماتیسم ضروری است.

روش مصرف: تقریباً هیچ ادویه ای برای زنجبیل استفاده نمی شود. اغلب گیاهان و ادویه های مورد استفاده در آشپزی چینی دارای خواص دارویی بسیاری هستند و زنجبیل نیز از این قاعده مستثنی نیست.منبع: خوی وب

مطلب پیشنهادی

فواید گوشت مرغ

اگر بخواهیم گوشت مرغ را در 1 کلام شرح دهیم، “همه کاره بودن” توضیح مناسبی …